воскресенье, 4 декабря 2022 г.

Олімпіади 8 клас

https://naurok.com.ua/test/olimpiada-z-istori-8-klas-1756425.html 

тільки 8 клас

https://erudyt.net/navchalni-predmety/istoriya/zavdannia-ii-etapu-olimpiady-z-istorii-l-vivs-ka-obl.html

https://sites.google.com/site/goncartamara/skola-olimpijskogo-rezervu/zavdannavseukraienskoieucnivskoieolimpiadizistoriie8klas


Завдання І

Дайте короткі відповіді на запитання:

1.        Октавіан Август – один із найсуперечливіших лідерів у світовій історії. Уся його діяльність була спрямована на єдність і зміцнення держави. Серед багатьох реформ, проведених Октавіаном Августом, була й монетна. Вартість срібних і золотих монет відповідала номінальній. А ось монети із неблагородних металів, були кредитними, тобто їхня ціна визначалася не вартістю металу у них, а законами держави. Ідентифікуйте ці монети.

           Відповідь: А – ауреус, Б – денарій, В – дупондій (саме дупондій був кредитним).   2. Князя Ярослава народ називав Мудрим. Але, на відміну від свого батька Володимира, він не став героєм билин і сказань. Чому так сталося?  3. До яких наслідків призвело зіткнення двох цивілізацій в Америці під час Великих географічних відкриттів?

4.    Правильно чи помилково стверджувати, що Реформація в Україні була виключно явищем культурного життя?    Кількість балів: 20 б.

 Завдання ІІ Події першої третини ХVІІ століття історики називали часом козацько-селянських повстань. А сучасні історики вважають ці події козацькими війнами. Наведіть 3-5 аргументів, які доводять останню думку. Які драматичні події в цей час відбулись на теренах Центральної та Західної Європи. Як вони вплинули на хід європейської історії?

  Орієнтовна відповідь: значні території були охоплені народними виступами; учасниками козацьких повстань були козаки, селяни, ремісники та інші; боротьба українського народу стримувала процеси феодального гноблення і захищала православну віру; події першої третини 17 століття мали великий вплив і зберіглися в історичній пам’яті українського народу тощо.

На теренах Центральної та Західної Європи у той час відбулася Тридцятилітня війна (1618-1648 рр.). Ця війна була останньою з європейських релігійних воєн, що продемонструвала неможливість вирішення релігійних питань силовим шляхом. Війна призвела до спустошення, насамперед таких країн, як Німеччини і країн Габсбурзької імперії. Габсбурги втратили вплив на європейську політику, а такі країни, як Швеція та Франція посилили свій вплив на міжнародній арені. Війна призвела до політичної роздробленості Німеччини тощо.

 Завдання ІІІ      Стисло, у межах 5 речень, укажіть, чим ці особи уславились, який зробили внесок у світову історію:

        княгиня Ольга

        Гійом Левассер де Боплан

        Йоганн Гутенберг

        Фома Аквінський

        Галшка Гулевичівна                  

    Відповідь:

Йо́ганн Гу́тенберг – німецький ювелір і винахідник. Народився у Майнці. Прецизійний механік шляхетного роду. У середині 1440-х років створив європейський спосіб друкарстватрухливими літерами (від лат. litera), що поширився всім світом і зробив величезний вплив не лише на європейську культуру, але і на всесвітню історію.

Тома́ Акві́нський, рідше Фома́ Акві́нський – католицький теолог, філософ-схоласт, монах-домініканець, святий. Один із найвизначніших та найвпливовіших мислителів всесвітньої історії. Засновник теологічної і філософської школи томізму. Народився у замку Рокказекка поблизу Аквіно, Сицилійське королівство.

Створив своєрідну енциклопедію католицького богослов'я «Сума теології», в якій усі питання пізнання природи і суспільства розглядалися з позицій теологічного раціоналізму. Висунув ідею гармонії віри і розуму; розрізняв істини розуму та істини одкровення, вважаючи останні недоступними розуму, підвладними лише душі (вірі). Автор 5 доказів існування Бога. Помер у ФоссановіПапська область, по дорозі на Другий Ліонський собор. Канонізований папою Іваном XXII (1323). Проголошений Учителем Церкви (1567).

         Відомою постаттю культурно-національного відродження України кінця XVI-початку XVII ст. – Єлизавета (Галшка) Василівна Гулевичівна, яка походила з волинської шляхетської родини і була однією із засновниць Київського братства, Богоявленського монастиря і при ньому школи для дітей, відписавши для цих цілей у 1615 році свою садибу із землею в Києві на Подолі. Цим було покладено початок Київській братській школі (згодом Києво-Могилянській академії). 15 жовтня 1615 року – київська шляхтянка Галшка Гулевичівна складає й підписує дарчу (фундуш) і вносить її при поважних свідках до київських ґродських (магістратських) книг, за чим вона набрала юридичної ваги. У дарчій відписала свою садибу із землями в Києві для заснування нового монастиря, шпиталю і школи для дітей шляхти і міщан. 

 Завдання ІV Упродовж ХІV-початку ХVІ століть не втрачало свого значення будівництво оборонних споруд. В обрисах міст провідну роль відігравали силуети численних високих башт.  Який замок зображено на світлині? Здійсніть уявну екскурсію цим замком (до 2-х сторінок).

Орієнтовна відповідь: на світлині зображено Верхній замок у Луцьку, ІІ половина ХІVVст. Верхній замок – найвизначніша пам’ятка замкового будівництва в Україні. Один з найдавніших, найбільших і найкраще збережених в Україні замків, своєрідний символ литовської доби в історії України. Це найпотужніша фортеця на території Волині й перша в тих землях мурована фортеця з кількома вежами. Будівництво мурованого Верхнього замку розпочалося в ХІV ст. за князювання на Волині Любарта Гедиміновича (1340-1383 рр.) на місці старого деревяного. Будівництво Луцького замку тривало кілька десятиліть, то перериваючись у роки війни Любарта з польським королем Казимиром III, то відновлюючись з новою силою. У 1366 році Любарт переносить столицю свого князівства з Володимира до Луцька, після чого почалося будівництво Окольного (Нижнього) замку, який примикав до території вже збудованого Верхнього замку з західної сторони. У 1370-х роках над Стиром було зведено ще одну вежу, названу згодом на честь річки. На момент смерті Любарта в 1385 році у твердині з його Верхнім і Окольним замками розташувалася вся влада Волинського князівства. Після смерті Любарта, його наступник князь Вітовт також узявся розбудовувати замок. За його наказом перебудували північну та східну стіни замку, а в місці їх стику з’явилася нова вежа – Владича.

         Замок Любарта являє собою у плані рівносторонній трикутник із випнутими сторонами та відстанями між вежами у 100 метрів. Висота стін близько 12 метрів над валом. Товщина сягає до 3 метрів. Цікавий факт: загалом на замок використано до 5 мільйонів цеглин. Протягом шести століть існування рівень підлоги замкового двору піднявся приблизно на 3,8 метри. Стіни та вежі вимурувані у готичній системі кладки. На стінах містяться бойові галереї з бійницями.

Знайдеш ілюстрацію у гуглі.

  • Дайте визначення поняттям/термінам:
      • «Оксамитове» литовське проникнення (процес приєднання українських земель до Великого князівства Литовського);
      • «хадж»;
      • натуральне господарство;
      • Віслицький статут (1347 р. – кодекс законів, прийнятих польським королем Казиміром ІІІ для Малої Польщі. Поширивши на Галицьку Русь, Зх. Поділля, які приєднано до Польського королівства);
      • половці;
      • «чорні клобуки» (тюркські племена (торки, печеніги, берендеї), носили баранячі шапки чорного кольору; її розселення на півдні Давньоруської держави припадає на кінець 11 – початок 12 ст.; за князя Ізяслава відігравали помітну роль);
      • гривня;
      • Поділля (до ХVІ ст. Пониззя – історико-географічна область у басейні Півд. Бугу і лівобережної частину басейну Дністра. Охоплює територію Вінницької, Хмельницької, тернопільської областей).
      1. Кому належать вислови (за яких обставин було їх виголошено):
      • «Не любо мені сидіти в Києві, хочу жити в Переяславці на Дунаї – там середина землі моєї, туди стікаються всі блага» (Святослав);
      • «Не почавивши бджіл, меду не наїсися» (Роман Мстиславович);
      • «Не личить держати нашу батьківщину крижевникам (хрестоносцям)» (за літописом, виголосив Данило напередодні під Дорогочином 1238 р.);
      • «Моєю першою метою була велич короля, другою – могутність держави» (кардинал Рішельє);
      • «Щодо козаків, про цих лицарських людей знаємо, що вони нашого роду, наші брати і правомірні християни» (належить Йову Борецькому та взятий з його полемічного твору «Протестація» 1621 р.);
      • «Узяти молот у руки та вдарити по старому світові» (такими словами Томас Мюнцер закликав здійснити переворот і встановити владу народу).

       

       


      Комментариев нет:

      Отправить комментарий